Monday, October 17, 2011

Hargai Apa Yang Kita Ada





Pada suatu hari di sekolah, Seorang guru sedang mengajar tentang Kasih Sayang,
maka ada seorang murid bertanya pada gurunya...

Murid: Cikgu, macam mana kita nak memilih seseorang yang terbaik untuk kita sayangi? dan macam mana pula kasih sayang itu hendak berkekalan?

Cikgu: Ok, sekarang kamu ikut apa yang cikgu suruh. kamu pergi ke padang, kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di hadapan kamu. pilih yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang, walau sekali, dah petik rumput yang paling cantik, bawa ke kelas.

Apabila pelajar itu pulang ke kelas, tiada sehelai rumput berada di tangannya.

Cikgu: Kenapa tiada rumput yang dipilih?

Pelajar: Tadi masih saya berjalan, saya carilah rumput yang paling cantik, memang banyak rumput yang cantik tapi cikgu suruh ambik yang paling cantik. maka saya terus berjalan kehadapan sambil mencari rumput yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang. tapi sampai ke penghujung padang, saya tak jumpapun yang paling cantik. mungkin ada di antara yang dibelakang saya tadi rumput yang paling cantik tapi cikgu cakap jangan menoleh kebelakang semula. jadi tiadalah rumput yang boleh saya petik.

Cikgu: Ya, itu lah jawapanya.

* Moral: Apabila kita telah jumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari yang lebih baik dari itu. hargailah orang yang berada dihadapan kita sebaik-baiknya. Jangan kita menoleh kebelakang lagi kerana yang dah berlaku tetap dah berlaku. Semoga yang lalu tidak berulang kembali dan ingatlah orang yang kita sayang itulah yang paling cantik dan paling baik untuk kita.. Walaupun kalau nak di ikutkan banyak lagi yang cantik dan lebih baik seperti rumput tadi..


Hargailah apa yang kita ada.. 'Terlajak perahu boleh lagi diundur, terlajak kata buruk padahnya'..



No comments:

Post a Comment